Tilføje/ændre tema i Mate pauseskærm

Tilføje/ændre tema i Mate pauseskærm

Indlægaf Uffe » lør 17. maj 2014 21:54

Jeg var lidt træt af de "Flyvende fødder" og ville gerne lave mit eget "Flyvende logo"

Efter noget "graven" i systemet fandt jeg ud af at:

• De følgende steder kan kun skrives til som root eller med lokal administrator login.
  • Logoet er gemt i /usr/share/pixmaps og er gemt som .svg fil. Mit logo har for mange farver og udtoninger som sløver maskinen så jeg brugte det som en .png fil istedet. En opløsning på 80 x 80 pix virker fint
  • Konfigurationen ligger i /usr/share/applications/screensavers og er ikke en der kan åbnes og editeres, men jeg fandt ud af jeg kunne kopiere filen "Flydende fødder" (hvis det er den man vil bruge som basis), sætte kopien ind i samme mappe og omdøbe den til fx. "Flydende logo".
  • Højreklik nu på filen og vælg "Egenskaber". Vælg så "Generelt" og i linjen "Kommando" ændres i slutningen af linjen navent på filen der peges på til den aktuelle du vil bruge.
Egenskaber for Flydende logo.png
Jeg ændrede lige Navn og Kommentar nu jeg var derinde ;-)

Næste gang "Indstillinger for pauseskærm" åbnes vil det nye tema være i menuen. :wave:

Jeg formoder at hvis man gerne vil have et slideshow med billeder fra en bestemt mappe og ikke hele hjemmemappen "Billeder", så er det /usr/share/applications/screensavers/Kosmos der skal kopieres, omdøbes og så ved editering af Kommandoen /usr/lib/mate-screensaver/slideshow --location=/usr/share/backgrounds/cosmos pege på den ønskede mappe
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe