Sikker Post til det offentlige - med en Linuxvinkel

Sikker Post til det offentlige - med en Linuxvinkel

Indlægaf mjjzf » fre 24. apr 2015 20:23

Jeg sidder i mit daglige arbejde som koordinator i Københavns Ungecenter og har været med til at begrænse - ikke eliminere - graden af overrumpling hos mine kolleger ved introduktionen af en række selvbetjeningsløsninger og Digital Post.
Adskillige har henvendt sig til huset med en frustration over ikke at kunne henvende sig med en sikret postkanal, fordi Digital Post ikke fungerer som en email: Der skal oprettes og associeres en modtagerpostkasse og så videre. Opdelingen er lidt kompliceret, og forpligtelserne hos de offentlige institutioner er mere fortolkninger end formaliserede. Det korte af det lange er, at man som udgangspunkt ikke kan sende Digital Post - og sender man en email, så foregår det jo ukrypteret.
Imidlertid kan man faktisk downloade certifikatet associeret med éns NemID og bruge det til at sende sikker email.
De giver en vejledning til Ubuntu, hvor første del er programmet til at indhente certifikatet. For at det virker kræves det, at emailadressen associeres til NemID'et - det kan man sætte på service.nemid.nu/dk-da/mit_nemid/. Dernæst viser de opsætningen af certifikaterne i Thunderbird som afsluttes med hvordan man bruger en fællesoffentlig LDAP-server til at finde de emailadresser, der kan sendes sikker post til.

Det skal tilføjes, at certifikatprogrammet er QT4, og Thunderbird er nu en gang Thunderbird, så jeg installerede det først på (Ubuntubaserede) Deepin og har nu også fået det til at spille på min Fedora 22 Beta-maskine. Der er tilsyneladende ikke noget til hinder for at det skulle virke på en hvilken som helst Linuxvariant.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: man 14. mar 2011 01:32
Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Tilbage til Tips & trics

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron