Hvordan bruger man DropBox?

Indlæg her skal godkendes da dette forum udelukkende er beregnet til brugervejledninger til programmer og funktioner. Spørgsmål her bør kun være til de i forvejen oprettede vejledninger.

Hvordan bruger man DropBox?

Indlægaf Måns » tors 4. feb 2010 10:43

Dropbox ?:
1.Er det alene et (mit) lager på internettet ?

2. Er det et lager på internettet, som du så kan få adgang til hvis jeg giver dig lov ?

3. Eller er det noget helt tredie ?

ad 1 - Jep - Gratis Cloud på op til 2GB + 250MB mere pr. ny Dropbox bruger, der bruger dit link, til at oprette sig..
ad 2 - Jep - Du opretter en mappe, som du inviterer nogen til at dele. I får begge adgang til de filer der er i mappen. Der er revisionshistorie - og alle ændringer kan føres tilbage til et tidligere stadie- hvis noget går galt.
ad 3 - Jep - Det vigtigste er nok at man installerer et simpelt program, som lægger en mappe på dine pc'er, der svarer til dine mapper på nettet - og alle filer synkroniseres uden at du behøver at gøver andet end at sørge for internetforbindelsen. Det betyder at du kan have samme filer på alle pc'er du bruger - uden at skulle tænke over versioner - Det er faktisk ganske smart!
- Og du får automatiske fotogallerier i en undermappe som hedder Photos. Hver mappe her udgør et galleri - og du skal ikke gøre andet end at lægge billeder i dem for at have online fotogallerier til at vise hvem du ønsker - de får blot et link til mappen på nettet.

Du opretter en dropboxkonto på dropbox.com, ved at bruge en aktiv mailkonto og selvvalgt kode. Det er gratis op til 2 GB. Hvis du bruger dette link: https://www.dropbox.com/referrals/NTEwNjQ1MzE5 - får du 250 MB ekstra plads OG forærer mig ditto (250MB - (max op til 3GB))
Du får 2 mapper: Public og Photos. En mappe du vælger at dele f.eks. med mig havner på samme niveau som Public og Photos - og kan kun "deles videre" med andre ved en mailinvitation foretaget direkte i Dropbox på nettet eller fra mappen på din pc.

Jeg har brugt Dropbox i mere end et år - og må sige at det har revolutioneret mit forhold til brug af nettet. Tidligere brugte jeg ftp til mine egne filer, men dette er meget meget nemmere.
Man højreklikker på en fil i mappen Public (der kan have lige så mange undermapper man ønsker) og vælger "copy public link" - Dette link sender du til nogen - og de har adgang til at se, eller downloade filen. Det er ganske enkelt - især når man bruger programmet Dropbox på sine pc'er..

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: Hvordan bruger man DropBox?

Indlægaf Måns » fre 5. feb 2010 11:40

Hvordan deler man en mappe i Dropbox?:

I webinterfacet - browseren adressen: dropbox.com er der 5 faneblade:
1)Getting Started
2)Files
3)Recent Events
4)Sharing
5)Help
Hvis du vil dele en mappes indhold med mig, vælger du nr 4:Sharing .
Her er en knap: "Share a folder"
Du får nu 2 muligheder:
1)I'd like to create and share a new folder
2)I'd like to share an existing folder

I nr. 1 kan du oprette en ny mappe at dele - nr 2 giver dig mulighed for at vælge at dele en allerede eksisterende mappe.

Du kan ikke vælge en mappe som ligger i overmappen Public. Mappen skal ligge på samme niveau som Public eller være i Photos mappen..
Når du har valgt/oprettet mappen skal du vælge hvem du vil dele den med.
Du skal bruge en mailadresse og du kan vælge at skrive en besked.
Når modtageren har accepteret invitationen, deler I mappens indhold.
I mappen Public, er de mapper du opretter kun til for din egen skyld. Her deler du de enkelte filer vha links til de enkelte filer. (På pc- højreklik vælg "Dropbox" -> save public link.. nu er linket kopieret til hukommelsen ... sæt linket ind i en mail til den du vil dele med.(højreklik "sæt ind"))
Du kan naturligvis også få dit "public link" fra webinterfacet. Der er en lille pil til højre for filen, der giver dig en hel menu med muligheder..

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Re: Hvordan bruger man DropBox?

Indlægaf Måns » fre 5. feb 2010 11:53

Jeg bruger Dropbox i Muppy Linux (Puppy variant). Styresystemet kører jeg fra en usb og alle mine Dropboxfiler synkroniseres til en mappe ved opstart, fordi jeg har sat Dropbox programmet til at være en tjeneste der starter med opstart.
På mine andre pc'er bruger jeg winXp (fordi jeg er NØDT til det :-() og her har jeg nøjagtig de samme filer i min personlige dokumentmappe i mappen MyDropBox.
Når man installerer DropBox i Xp sættes det automatisk til at starte op med med opstart...

Jeg har sågar en portable udgave af Dropbox (virker kun i Windows) som jeg bruger fra usb..(f.eks. når jeg er på arbejde) - (det er den samme usb som synkroniserer til samme mappe i Muppy, dvs. jeg behøver ikke boote Muppy for at få synkroniseret mine dropboxfiler på usb'en, mappen er tilgængelig både fra Windows og fra Muppy - der er blot tale om 2 forskellige versioner af Dropbox, der refererer til samme mapper.. og kører under hvert sit styresystem.)

Det lyder måske lidt indviklet, men er faktisk ganske enkelt i praksis..

Mvh Måns Mårtensson
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Tilbage til Sådan bruger du....