Dropbox ?:
1.Er det alene et (mit) lager på internettet ?
2. Er det et lager på internettet, som du så kan få adgang til hvis jeg giver dig lov ?
3. Eller er det noget helt tredie ?
ad 1 - Jep - Gratis Cloud på op til 2GB + 250MB mere pr. ny Dropbox bruger, der bruger dit link, til at oprette sig..
ad 2 - Jep - Du opretter en mappe, som du inviterer nogen til at dele. I får begge adgang til de filer der er i mappen. Der er revisionshistorie - og alle ændringer kan føres tilbage til et tidligere stadie- hvis noget går galt.
ad 3 - Jep - Det vigtigste er nok at man installerer et simpelt program, som lægger en mappe på dine pc'er, der svarer til dine mapper på nettet - og alle filer synkroniseres uden at du behøver at gøver andet end at sørge for internetforbindelsen. Det betyder at du kan have samme filer på alle pc'er du bruger - uden at skulle tænke over versioner - Det er faktisk ganske smart!
- Og du får automatiske fotogallerier i en undermappe som hedder Photos. Hver mappe her udgør et galleri - og du skal ikke gøre andet end at lægge billeder i dem for at have online fotogallerier til at vise hvem du ønsker - de får blot et link til mappen på nettet.
Du opretter en dropboxkonto på dropbox.com, ved at bruge en aktiv mailkonto og selvvalgt kode. Det er gratis op til 2 GB. Hvis du bruger dette link: https://www.dropbox.com/referrals/NTEwNjQ1MzE5 - får du 250 MB ekstra plads OG forærer mig ditto (250MB - (max op til 3GB))
Du får 2 mapper: Public og Photos. En mappe du vælger at dele f.eks. med mig havner på samme niveau som Public og Photos - og kan kun "deles videre" med andre ved en mailinvitation foretaget direkte i Dropbox på nettet eller fra mappen på din pc.
Jeg har brugt Dropbox i mere end et år - og må sige at det har revolutioneret mit forhold til brug af nettet. Tidligere brugte jeg ftp til mine egne filer, men dette er meget meget nemmere.
Man højreklikker på en fil i mappen Public (der kan have lige så mange undermapper man ønsker) og vælger "copy public link" - Dette link sender du til nogen - og de har adgang til at se, eller downloade filen. Det er ganske enkelt - især når man bruger programmet Dropbox på sine pc'er..
Mvh Måns