Når fakta bliver umådelig skræmmende..............

Her behøver det ikke handle om Linux.

Når fakta bliver umådelig skræmmende..............

Indlægaf Uffe » man 10. nov 2014 00:43

Jeg ved ikke om I kender denne historie, jeg fik den fortalt som barn - og hvorfor jeg fortæller den her følger senere. Nå, men altså:

En mand gik til marked for at købe en hest. Han fandt en der passede ham men ville ha' den billigt, så han købslog om prisen med ejeren. De havde svært ved at blive enige om en pris og det endte med at sælgeren sagde: "Du kan gi' mig en øre for det første søm i hestens sko, to for det næste søm, fire for det tredje og så fremdeles doblet op for hver."
Manden talte på fingrene: Seks søm i hver sko, det var 1+2+4+8+16+32 øre = 63 øre for det første ben. Ha, det ville blive den billigste hest han nogen sinde havde købt.

Prøv lige at gøre regnestykket færdigt
Skærmbillede-8.png

Hesten endte med at koste kr. 167.772,15
Godt at der ikke var 8 søm i hver sko for så havde den kostet kr. 42.949.672,95

Nu tilbage til hvorfor jeg skrev historien. Mange af os har sikkert hørt den før - eller noget lignende - men har aldrig sat den i forbindelse noget vigtigt i vores liv eller hverdag. Det blev der for mit vedkommende lige lavet om på i dag. Jeg ved godt at der er meget der er "skævt" i verden i dag - også i vores egen lille andegård - og selv om følgende video er baseret primært på USA, så følger vi fint trop i Danmark.
https://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY&list=PLC13E40F6A635F89F er en video i 8 forholdsvis små afsnit, om simpel matematik, simple facts og - synes jeg - ekstremt skræmmende :shock:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe